vrijdag 5 februari 2010

bibliotheek 1.6 (?)

Ik heb het bibliothecaris 2.0 manifest gelezen van Laura Cohen. Ik had het spectaculairder verwacht. De meeste van haar stellingen liggen voor de hand, maar dat komt misschien omdat ik ondertussen al een hele web 2.0 ingesteldheid heb verworven ;-)

Toch enkele opmerkingen. Stelling 14: "Ik creƫer open websites waar gebruikers zelf content kunnen toevoegen" en 15. "Ik propageer een open catalogus zoals gebruikers die in een online informatieomgeving verwachten: gepersonaliseerd en interactief. Deze stellingen passen in het hele aquabrowser en mydiscoveries verhaal, maar dit is iets dat onmogelijk kan gerealiseerd worden door een lokale kleine bibliotheek. De know how ontbreekt. Hiervoor zijn we aangewezen op het pbs. Onze gebruikers kunnen wel zelf content aanleveren op onze eigen biblioblog en facebookpagina, zoals we in de cursus konden ontdekken.

Waar ik wel nog mee aan de slag kan is stelling 9."Ik wacht niet tot iets perfect is voor ik het presenteer; later verbeter ik het wel op basis van gebruikersreacties. Misschien toch maar mijn Facebook-en-blog-schroom overwinnen en de hele handel online gooien! Binnenkort ...

2 opmerkingen:

  1. Go go go!
    Ivm My Discoveries, voordeel is dat de toegevoegde data bij wijze van spreken wereldwijd gedeeld kunnen worden over alle bibs die ermee werken.

    BeantwoordenVerwijderen